Velkommen!

tirsdag 8. november 2011

Bildebehandling 2

Hva opplever vi? Lærer vi?

I denne prosess hvor mange billder skulle behandles, hvor min filnavn hadde stor betydning for beskrivelsen ab hver enkelt bilde ikke kom med, er det ikke noe lurt å bruke picknik som bildebehandlingsverktøy. Etter en liten filomskrivning der beskrev hvert bildes lukketid og blendeåpning, som skulle hjelpe meg å sette inn bildene på rette plass i filmen.

Med tanke på at digitale verktøy og arbeidsmåter skal gi MERVERDI:

Er du et visuelt menneske, sett ut fra Gardners intelligenser, er du ofte istand til å tolke, og finne uttrykk i bildet du ser. I en klasse kan du ikke forvente at alle får den opplevelse du har tiltenkt . Muligheten i bildet verden må piece by piece fremføres for eleven. Bygges opp, først forståelse for det tekniske verktøy som de skal bruke, dernest bildebehandling, sist tolkningsøvelser. En didaktisk vei som ønsker å gi eleven en større forståelse for helheten, når du bruker bilder/lyd som verktøy til å åpne for  refleksjon og læring.

I hvilken grad du skal bruke denne arbeidsform eller oppgaveform, må selvfølgelig bero på hvilket motiv du har for faget ditt. Muligt å bruke det som en teaser før du går til et mer seriøst prosjekt, en tankevekker. Bilder kan ha et ganske stort påvirkningsposjentiale , tenk på hvor mange mennesker som bruker sitt syn på raskt å vurdere sine omgivelser, og tolke disse. Intet kan være mer forkert eller korrekt som førstehåndsinntrykket du får, under påvirkning av de omgivelser, situasjoner, sinnstilstanden du er i.  Hensikten med bildebruken bør derfor være ekstra nøye gjennomtenkt, slik du legger føringer for tolkningen, gir de verktøyer til å beskrive bildene, samtidig åpne for det frie rom hvor elevens potensjale fritt kan herske.

Min fremføring i denne oppgave, bærer preg av min glede ved motivet, farvens verdi. Tenkte at denne prosess mer blir en oppsummering av innholdet i de to oppgavene, slik jeg kunne repetere bildebehandling, bruke diverse verktøy i prosessen, og ikke minst drage flere erfaringer for nyttige rutiner når du arbeider med bilder. Nuværende konklusjon: Har du ikke generelle digitale ferdigheter( abstrakt struktur, slik du forstår vandringen mellom diverse verktøyer), vil du oppleve det for kaotisk.  Tenkte gjennom de eksakte handlinger jeg foretok i denne prosess, er overbevist om med min digitale ferdighet og kompetanser får jeg det til, men opplever flere steder en begynnende frustrasjon da disse verktøyers layout er konstruert forskjellige. De har mange muligheter, mange “logiske” oppsett, men skal du bruke for mye tid på den tekniske forståelse kan du miste noen av de faglige innput som oppgaven egentlig dreier seg om.

Valgte i forløpet ikke å manipulere så mye med bildene, men la de komme frem i sin enkeltes form, og kun sette fokus på enkelte virkemidler. Håpet var at de står frem som visuelt interessant, farverik for å glede, enkelthet for ikke å bruke for mye tid, vise at det gylne snit er tilstede, og faglig sette fokus på kameraets tekniske muligheter for å skape forskjellige liv i samme motiv.



Be my guest!




Lenke til bildefilm! Farver







https://picasaweb.google.com/102066161979543241317/Photofilm#5666799051948749138  

2 kommentarer:

  1. Hei Henrik!

    Fin video du har laget. Vakker musikk, som passet utmerket til bildene.

    *Birgitte*

    SvarSlett
  2. Du skriver at bilder kan ha et ganske stort påvirkningspotensiale. Det er jeg helt enig med deg i. Vi og elevene våre utsettes daglig for utallige bilder. Vi påvirkes mye uten å være klar over det.
    På vår skole snakkes dette mye om helt fra første klasse av. Den som har laget eller bruker bildet mener noe med det og vil påvirke seeren i sin retning. Alle slag bilder (ikke bare fotografi) fra mange slags tidsepoker blir «drøftet» av klassen med den hensikt at eleven skal bli klar over at noen vil formidle noe. Hensikten er også at hva vi vil forstå og tolke ut av bildet bør bli en mer bevisst prosess.

    Jeg må legge til at bildefilmen din er nydelig, særlig sammen med musikken du har valgt.

    SvarSlett