Velkommen!

torsdag 17. november 2011

Lyd en viktig del av vore daglige sansning!

I menneskets fintfølende sanseapperat er lyd en sterk partner. Som regel vil vi intuitiv samle sanse intrykkene og skape en virkelighet. Hver time, sekund vil lyde oppfanges av individet, selv det å være tavs tolkes. Skal lyden få verdi på en læringsarena, kan vi velge å sette det sammen med andre sansepåvirkninger, eller skape et miljø hvor lyden fremstår isolert. Vanskelig med det siste, da selv i en tilstand hvor du lukker øynene, ingen andre, vil det rom gi en kinestetisk påvirkning. Din kropp vil reagere på om du sitter oppreist, sitter skjevt, hode opp ned osv. Lyden via en opplest tekst, gir en form for effekt, noen vil kjenne igjen følelser, andre ser bilder, noen opptatt av teksten melodi. Lyden bør brukes ut fra forskjellige læringsstrategier, slik vi ad flere veie skaper læringsarenaer som "fanger" elevene. Jeg vil mene at alle verktøyer, sansepåvirkninger, oppgaver vi gir, bør repetisjons strategien være en del av grunnkonseptet for læring. Første opplevelse med en sterk "lyd" tekst åpne døren for læring, bilder, følelser osv. Neste gang det samme scenario oppstilles vil gjenkjennelsen slå inn og i en fellestolkning kunne oppnå nye døre.!!  Nettopp i denne digitale hverdag med egen portefølje kan læring foregå kontinuerlig, eleven trenger ikke å vente til neste mandag!!

Et nettsted med mulighet for å høre lyd, samtidig som du kan lese fakta om fuglen. En multimodal mulighet.  Lyden kan brukes til mye, fra gjettekonkurranse, lyd tegneoppgave, faktisk ser jeg muligheten for ¨bruke den statistikk i et excelark. Mange fag kan dras inn i denne nettside. Symbolsk pregnans, har jeg hørt værende den tilstand , følelse du kan oppleve når dine sanser  påvirkes. Her i lydeksemplet kan jeg tydelig lukte skogen, og se den for meg en stille sommerdag.  Koselig.

Lyd: http://www.dofbasen.dk/ART/art.php?art=10660&sorter=a&lyd=true


Kilde: http://www.dofbasen.dk/

Taknemmelig for at jeg kan høre, selvom vi av og til må bli døve for å få frihet til å tenke. :):)

1 kommentar:

  1. Du har noen gode tanker om lyd og sanser, det liker jeg! Der hvor du peker på at elevene kan få læring når de ønsker, ikke uken etter for å få det repert er et godt poeng. Det har jeg ikke tenkt på, men det er noe jeg skal ta med meg. Hva om læreren leste inn en kort repetisjon av stoffet, elevene har mulighet til å gjennomgå dette hjemme etter skolen og dermed huske det bedre til uken etter. Ikke minst er det viktig å tenke på slike muligheter i forhold til læringsstilene til elevene.

    SvarSlett