Velkommen!

tirsdag 25. oktober 2011

Bilde komposisjon!



Bildebehandling!


Hvem er herre over mitt syn, min tolkning? Vi bombarderes med synsinntrykk hver dag, små som store bilder observeres gjennom vore øyne, absorberes, tolkes, noen i sekundet andre seinere på dagen, neste uke osv. Der er selvfølgelig en grund til at vi tolker noen bilder mer positivt en andre, grunnet vore erfaringer, forventninger. Ingen tvil om det gylne snitt har påvirket oss mennesker gjennom tiden, ike blott i det stille bilde, men også i vor vurderinger i oppfattelsen av medmennesket.!  

Det gøye med bildet er dens mulighet for å avspeile et øyeblikk, tid til tolkning, refleksjon, glede, nysgjerrighet og mange andre muligheter. Netopp derfor kan det være relevant å forstå noen av de mekanismene som er i aktivitet, når vi presenter et bilde. I skole sammenheng kan bilder brukes til å fremheve , opplyse , skape forundring og mye mer, men din bevissthet som fagperson er viktig, slik bildet ditt akkurat understøtter ditt formål!!

Mit formål!!


Begynne min egen prosess og forståelse for bildets virke i den digitale verden, bevar min glede ved bildets kraft, og samtidig lære å begrense  teknikkene i bildebehandlingen. Intet er så gøy som de muligheten den digitale teknikk gir, men kunsten er å forstå hva skal du bruke det til.

Alle bildene i denne sammenheng er eget motiv, slik det ikke er nødvendig å hente inn tillatelse. Vi har vel alle nesten prøvd å hente et fint logo, tegning, bilde fra nettet, og brukt det i egne skoleproduksjoner.  Loven er klar på den med opphavsrett skal spørres før du publisere disse. Der finnes nettsteder hvor du kan kjøpe bilder som du skal bruke i mer offentlige/nettbaserte publikasjoner.

Bildet i bredformat: førstehåndsinntrykket er mer balansert på bildet til høyre, til venstre må du bruke lidt tid til å , på en måte selv å skape balanse. Linjene i bakken ses godt på høyre bilde, og guider deg videre i bildet. Farvesammensetningen har også betydning for opplevelsen her. Den grønne del av genseren og den klare purple fanger, samtidig som farven purple smelter sammen med linjene i bakken og henger sammen.













Bilde tekst kvadratisk: - venstre bilde gir en god sammenheng mellom figur og bygning, en tydelig historie om jentas glede og hvor det foregår.
motiv midtstilt: Må bruke lidt tid på å finne ro i bildet, men i denne komp. blir jentas kroppsspåk det sentrale, hvor hun er må du “nærlese” for å skjønne.!








Bilde behandling: Croppet, sort hvit. Vendt og motioneffekt. 
Gir bildet en effekt av fart, den glade jente er i bevegelse. Kan tolkes som om hun opplever noe spennede, på grensen til noe skummelt, eller blott ren glede. God balanse i bildet med motivet plassert i den gode tredjedel, samtidig som steinene leder bildet mot høyre.












.

Bilde Behandling: Speilvendt
Samme ekstra balanse opplever jeg i fuld størrelse, jenta gleder seg over noe. Steina i bakken leder hele personen inn i bildet



Bilde fra internettet!!








lazslo photo

Et bilde med så mye liv, bakgrunnsfargene gir hele motivet en myk opplevelse. Selve vanndråpe motivet er ikke i den magiske treidedels oppsett.  Hele vannsøylen som løfter seg fra overflaten er så knivskarpt, og hele bakgrunnen er sløret, slik motivet synes uansett hvor det er plassert på bildet.  En fantastisk fysik historien gjemmer seg i motivet, illustrere veldig godt de krefter som er i bevegelse når en vanndråpe treffer en overflate. Mye kunnskap å hente. Jegfasineres av vannets liv , især hvordan det danner en form som en sopp.





Henrik Bastrup

2 kommentarer:

  1. Jeg synes eksempelet du har funnet på nett og tankene dine rundt hva som er gjort her er veldig bra. Men ditt eget bilde og det du har gjort og tankene rundt det liker jeg aller best! Veldig fint eksempel. Stedet bildet er tatt burde jo med alle sine fascinerende linjer vært brukt som location for første leksjon i fotokomposisjon. Mvh Dag :)

    SvarSlett
  2. Veldig spennende å lese om dine tanker rundt bilderedigering. Jeg likte spesielt godt det gråtonede bildet av jenta. Er helt enig med deg i at bildet gir en opplevelse av fart og bevegelse. For meg var dette et bilde som var spennende å se på, og jeg måtte scrolle meg tilbake til bildet flere ganger for å se på det. Hver gang følte jeg at jeg fikk en ny opplevelse av å se på bildet.

    SvarSlett