Velkommen!

onsdag 5. oktober 2011

Plagiat eller læring ?

Plagiat eller læring??

Jeg leste på bloggen til Birgitte om plagiering. Jeg kopiere kanskje noe, jeg prøver å forstå, eller kanskje jeg kopiere flere dele av teksten!!. Det er muligt jeg omskriver det jeg har lest, eller ….?

Plagiering foregår ofte i hele den digitale verden, jeg opplever det ofte på skolen min. Via fronter sender vi ofte tekster inn til en plagieringskontroll, får svar retur på mail. Vi kan sette grenser for hvor lav, eller høye prosenter teksten har iforhold plagieringskontrollen. Dvs. at “jens`s “ tekst kommer retur med en % sats på 40. Vi må da vurdere hva i teksten som er   
“ plagiert” har stor betydning for oppgavens karakter, eller om det er dreier seg om et nødvendigt tekst / fremmer forståelsen av noe grafikk osv.  Nyttigt verktøy , men et verktøy som løpende endre seg, da vi får tusinder av nye tekster som din kan sammenlignes med, nye nettsteder hvor eleven kan “ kjøpe” tekster til oppgavene sine. Et dansk nettsted tilbyder sine tjenester!!

I mit fag kroppsøving, får du nesten alltid en høy prosent sats. Vi ber jo elevene gå på vort valgte nettsted NDLA , hvor de finder tekster , video osv som direkte kan brukes i oppgavene.! Vi må selvfølgelig legge mer vekt på elevens aktivitet i salen, når de gjennomføre øvelser/tester tatt utt fra oppgavenes disses.

Helt enig med Birgitte i viktigheten av å skape rette holdninger hos elevene . slik vi gir rammene for læring , refleksjon , kildekritikk. Lad oss åpne vore egne øyne og sette fokus på elever som ønsker forandring. De som allikevel kun har et ønske om den letteste veg, skal vi ikke bruke mange ressurser på.!!

Henrik Bastrup

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Godt vi er enige om denne problemstillingen :)
    Jeg synes også at det er veldig viktig å jobbe med holdninger, helst fra 1. klasse. Hva er juks og hva er ikke? Hva vil det si å stjele? Dette er jo spørsmål man kan jobbe med fra tidlig alder.
    *Birgitte*

    SvarSlett
  2. Når man jobber som lærer er det mye man skal huske på til enhver til, og jeg kjenner at det var godt å få denne påminnelsen om plagiering. Når jeg kommer tilbake etter høstferien skal jeg fokusere en del på dette. Jeg tror også det er viktig å lære elevene strategier for å skrive om på de kildene de finner, og gjøre den mer til sin egen. På denne måten vil de, etter min mening, ha bedre forutsetninger for å klare å unngå plagiering.

    Jeg er også helt enig med dere om at holdningsskapene arbeid også er essensielt.

    -Carina-

    SvarSlett