Velkommen!

søndag 9. oktober 2011

Samskrivning

Samskrivning - sosiokulturell læringsarena?

Det konstruktivistiske syn i en samskrivningsprosess fremmer læring, ifølge Vygotsky og Dewey har individet muligheter for økt læring gjennom egne prosesser, og i samhandling med andre. En forutsetning for læringstrykket i  nesten alle læringsarener, må være elevens forståelse for hva er formål, innhold,utvikling, digitale tekniske formåen i de enkelte prosesser. Som vi voksne må først lære å åpne en flaske vin, lære om den skal stå åpen før smaken er riktig, hvor ofte skal vi drikke den samme flaske vin for virkelig å sette pris på den, eller hvor mange forskjellige vine bør vi drikke før vi egentlig forstår kvaliteten av den vi akkurat drakk!:):)Samme prosess i en grp. sammenheng kan både påvirke din oppfattelse, opplevelse og læring før neste glas vin.
Samtidig som vi setter opp en oppgave til samskrivning for elevene har vi vurdert  hvilke læringsstrategier som vi ønsker å jobbe med i den givne prosess.(lærinstrategier. Søkelys på lærens praksis. (Elstad og Turmo 2006) En samskrivningsprosess elev- elev bør foregå under premisser som i fellesskap er satt mellom  lærer og elev. Viktig at den digitale ferdighet er på plass og valg at samskrivnings verktøy er gjort kjent. Hvis innholdet i samskrivningen må ha relasjonell verdi bør det “tekniske” ikke forstyrre. Men selvfølgelig kan du snu denne prosess å bruke samskrivningen som en prosess hvor netopp den femte digitale ferdighet er i fokus. (Som jeg opplever vi er i på dette studie + innholdsfokus)
I LK06 er der flere overordnede mål at eleven skal arbeide med sammensatte tekster, så vi snakker om en elev utvikling over lang tid, så begrepet blir dagligdags for eleven, slik funksjonen fungerer og innholdet kan få flere dybder.

Fokus kan rettes mot mange læringsaspekter i denne  arbeidsform ,hvor du bygger/lærer sammen. Elever kan lære af andres tekstformuleringer, øke forståelsen/læringsutbyttet for emnet. Transperant læringskultur , brukt i Karlsen, Wølner (2006), er et godt bilde på den læringsarena som eleven beveger seg i når de skal samskrive.  
Sammensatte tekster elev -elev i dette sos. kulturelle perspektiv har også den utfordring at den sosialisering som vi ønsker i individet,  blir mer kunstig når eleven kommuniserer via dataen.

Viktig i mine øyne at arbeidsfeltet sammensatte tekster i perioder  foregår digitalt ,og perioder i fysisk nærvær med andre.!!

Bastrup


______________________________________________________________________________

Terje Høiland , Tor Arne Wølner 2007. Fra digital ferdighet til kompetanse
Karlsen. A.V. og Wølner, T.A. 2006 .Den femte grunnleggende ferdighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar