Velkommen!

søndag 25. september 2011

Hvor langt er vi nå??

   Besvarelse
Utfordring A:
Generell tilvisning:
Indirekte sitat:  …. betrakter jeg  Høiland , Wølner sin “definering” av denne digitale multi kognitive arena som en løpende utvikling.(2007 s. 86 )
Direkte sitat kort:

Men en mer direkte måte å beskrive dette,  “Tidlig bruk av digitale mapper gir elevene en digital ferdighet, og muligheter for forskjellige arbeidsmåter øker når elevarbeidene legges i digitale arbeidsmapper. Gjennom en slik arbeidsform øker også mulighetene for variert arbeid med sammensatte/multimodale tekster. “ ( Høiland , Wølner 2007 s. 86 )

Direkte sitat langt:
…  passende at knytte dette til min tekst:
   
   
Tidlig bruk av digitale mapper gir elevene en digital ferdighet, og muligheter for forskjellige arbeidsmåter øker når elevarbeidene legges i digitale arbeidsmapper. Gjennom en slik arbeidsform øker også mulighetene for variert arbeid med sammensatte/multimodale tekster. Den digitale mappen åpner for mange og varierte arbeidsmåter for elevene, samtidig som det blir et metodisk verktøy for læreren. Dette åpner for flere muligheter for samarbeid, tilpasset opplæring og økt ansvar for egen læring. (Terje Høiland , Tor Arne Wølner  2007 s. 86 )
Som lest er det tydeligt ….....



Utfordring B:
oppg 1.

Litteraturliste:
d&b :   indlæg av Johnsrud Ellen Birgitte (2009 ) ,  Leseaksjonen hentet 22/10 2009 fra: http://delogbruk.ning.com/group/norskungdomsskolen/forum/topics/leseaksjon-1
Erstad Ole (2010) . Educating the Digital Generation , Exploring Media Literacy for the 21st Century. idunn.no - tidsskrifter på nett - nordic kournal of digital literacy -2010 nr 01
Giarratani  Lauren, Parikh Anuja , Betsy James DiSalvo, Knutson Karen og Crowley Kevin   (2011 ). Pre-Teen Girls and a Mixed Reality Role-Playing Game for Science and Technology . idunn.no - tidsskrifter på nett, nordic journal of digital literacy nr 03
Høiland Terje , Wølner Tor Arne (2007).  Fra digital ferdighet til kompetanse . Oslo : Gyldendal akademisk
RØST ESPEN (01.09.2011). Mobbe-eksplosjon på nett og mobil  hentet 01.09.2011 fra : http://www.dagbladet.no/2011/09/01/nyheter/innenriks/sosiale_medier/mobbing/bruk_hue/17917897/

Wikipedia (2011). Nettbrett  hentet( 22. sep 2011 kl. 18:04) : http://no.wikipedia.org/wiki/Nettbrett





Utfordring
B:
oppg. 2:
d&b :   indlæg av Johnsrud Ellen Birgitte (2009 ) ,  Leseaksjonen hentet 22/10 2009 fra: http://delogbruk.ning.com/group/norskungdomsskolen/forum/topics/leseaksjon-1
- Etter et kildetjekk, tatt ut fra http://www.ntnu.no/viko/kildekritikk TONE kriterier. Kan vi ikke just betrakte dette som en akademisk tekst, men allikevel betrakte/ vurdere websiden i forskjellige lys.
1) Refere til siden som eksempel på “nettbasert mappevurdering” på tvers av skoler- utdannelser. Med oppbyggd kildekritikk, klarer den enkelte vel å filtrere det faktuelle fra det følelsesmessige.!
2) I et pedagogisk lys betrakte / vurdere / analysere andres tankeprosessor, gjennom websidens spørsmål - oppsatte strukturer komme frem til mulige konkluderinger, helst nye spørsmål. (nu bliver jeg igjen lidt for kryptisk, utviklingspot. her). Som Dysthe skriver . “loggskrivning som prosessvurdering: reflektere over egen studieutvikling - gjennomskrivning reflektere du og evt nye tanker kommer” ( dysthe 1995)




Henrik Bastrup. 25-09-2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar