Velkommen!

torsdag 12. april 2012

Nye tider med spill?


Fremtidens teknologi I et læringsperspektiv ??


Byron Review report utgivet av den engelske regering i 2008 beskriver en konsekvens av spill, fra noget du skal ”beskytte”  de unge imot til noget du skal ”lære” dem om. En interessant utvikling at fremtidens unge i større grad kan bruke spill i skolen. Som mye annen kildekritisk tilgang til den fagre digitale verden, bør eleven få en forståelse for de faldgruper der kan være i spill, som avhengighet, dårlig holdninger og selvfølgelig forstå det læringspotensjale som kan være tilstede.  Jeg er enig i Paperts inngang til læring, det dreier seg om å ha følelse for emnet/verktøyet ikke så meget om det at blive undervist. Det handler om å skape engesjement til emnet, og som Piaget tanke om at læring kommer gjennom erfaringer/praktisk læringsmiljø.
Hvorfor kan spill bli en del av et godt læringsmiljø, finnes i det miljø , den respons du umiddelbar får i spillet. Du kan skape nye relasjoner, interaksjon med andre , fantasi. Jeg leser meg til potensjalet og vil i fremtiden prøve å finne enkle programmer som evt kan koples opp mot kroppsøving , slik vi får en god kombinasjon mellom  fantasien og den fysiske aktivitet. Som tanke kunne jeg starte med å gi eleven frihet til å komme med forslag til et spill som vi kan prøve ut, dernest må de muntlig argumentere for ”hvorfor? ” dette spill er interessant. Siden prøve å kople bevegelser fra spillet inn i en kroppsøvingstime.!
Jeg vil endnu engang tale for potensjalet i alle muligheter, men med en naturlig pedagogisk kritisk sans. Spennende at  Future.lab i UK ønsker å være med til å skape spill som direkte retter seg mot skolene. Der finnes jo allerede spill på barneskolen som har et læringspotensjale i seg.

I mine øyne skal spill i fremtiden bli enda et instrument som inngår i et læringsmiljø, men bare som et supplement til den allerede vifte av gode læringsverktøyer. Som Lektor Knut Michelsen udtrykker skepsis til skolens behov for å øke elevens  trivsel i skolen. Med sterk ironi beskriver han elevens hverdag som en stor trivselsfest, hvor den konstante tilgang til facebook og spill er hovedårsaken til elevens trivsel.(dagbladet 24-12-2011) Jeg forstår hva han sier men håper også at vi som pedagoger forstår vor ansvar, og kjemper for å ta del i elevens digitale verden, med sterk fokus på fagets innhold.

Henrik Bastrup

Kilde:

http://archive.futurelab.org.uk/resources/documents/project_reports/becta/Games_and_Learning_educators_report.pdf
http://www.itu.no/filearchive/FV7.pdf

Dagbladet d. 24/12 2011


Har kommentert innlegg til Birgitte, mer som en konkludering av spillet nytteverdi, og en liten takk for året der gikk. Følg linken : Birgitte

1 kommentar:

  1. Spennende lesning om spill inn i kropsøvningen gjennom å etterligne bevegelsesmønstre i spillet.
    Jeg så med en gang for meg hinderløyper ala soldattrening. Over, under, gjennom eller forbi, en god soldat fullfører altid =)

    Så slo det meg plutselig hvilke spill det spilles mest av basert på samtalene jeg hører blandt elever i friminuttene, vold (krig eller fighting) og fotball. Fører ikke dette til fotball som de fleste kjenner som ordinær gymundervisning.
    Jeg ble med en gang nyskjerrig og lurer på hvilke bevegelser og spill du så for deg da du skrev inlegget?

    Hatten av for en fantastisk ide til økt motivasjon innenfor gymundervisningen. Engasjerende og spennende tanker

    -Stian-

    SvarSlett