Velkommen!

mandag 2. april 2012

RSS - tekst mat??


Informasjonskomp 2 

Enda et nytt skrivebord med mange muligheter. Tenker sterkt på at denne nye fagre verden har så fantastisk mange muligheter å by på, at jeg nesten ikke har tid til å jobbe på skolen. Vet seriøst ikke lengere hvor kvaliteten begynner eller ender på alle disse sosialesteder, informasjonsnav som kan hjelpe eleven i sin daglige søken etter informasjon. Ingen tvil du over tid sparer tid og på en måte sikre gode kilder via rss demokrati. RSS  Really Simple Syndication (Richardson, 2010: 71 ), et tydelig bevis på at vi skaper programmer i takt med at informasjonstrangen/behovet vokser. I denne digitale verden er programmer skapt ut fra et behov som oppstår, og behov skapes ut fra programmer der er oppfunnet.!!!

Hvem skapte RSS ?
Jeg ser i et utdannelseslys denne rss, netvibes verden som veldig nyttige, med stor verdi. Mener nytteverdien av denne type informasjonsrobotter er størst hos unge der studerer, og folk i arbeide med kontinuerlige behov for å være oppdaterte. Ser ikke Rss som en naturlig hverdag i barne og ungdomsskolene, da du ikke har kontroll på hvilke info som kommer og ikke alle ha opparbeidet den informasjonskompetanse der skal til for å vurdere nytteverdien av Feeden.
 Det tidsbesparende aspekt er viktig og sikrer på en måte at studenten for infoen samlet i et Nav. Utfordringen kan være for noen at oppdateringen på hvert nettsted variere, så du ikke bare sitter hjemme og venter på neste nytt. Jeg tror vi kan snakke om primære, sekundær, og evt tertiær info. Primære for den del som skal danne hovedvekt i din oppgave/studie, denne informasjon bør du være veldig aktiv på å søke selv. Den sekundære  kunne komme via RSS feeder, med informasjon som kan underbygge det du studere. Tertiær kan være andre typer studier som kan ha tilknytning/linker til din studieverden, også sosiale nettsteder.


Bastrup

Har kommentert Ellenda sitt innlegg om Netvibes. Hvor er det nyttigt i din skolehverdag, eller er vi dekket opp i vor egen LMS, er noe av det jeg kommenter. : Følg linken


2 kommentarer:

  1. Det er interessant å lese forslaget ditt om å «dele opp» informasjonen i primær-, sekundær- og tertiærgrupper. Jeg er til dels enig i det. Jeg er ikke enig i at dette er mest hensiktsmessig for unge mennesker som skal studere. Min venninne er høyskolelektor og har i flere år hatt RSS-feed på fagtidsskrifter for å holde seg oppdatert. I tillegg tilbyr store aviser, som f.eks. New York Times, RSS-feed på informative artikler innen hennes fag.

    Jeg tror RSS-feed har stor nytteverdi for mennesker i alle aldre, også pensjonister, som ønsker å holde seg oppdaterte innenfor sine felt. Det trenger jo ikke bare være i jobbhensikt. Hobbyer, politikk, økonomi, lokal informasjon og fritidsinteresser er for mange like viktige å holde seg oppdaterte i.

    SvarSlett
  2. Hei Henrik
    Jeg må si meg helt enig med deg om at netvibe ikke er særlig gunstig for barn i barne- og ungdomsskolen. Det er for mye informasjon der ute til at man bør tillate at barn og unge får opprette en egen konto der man ikke har full oversikt over hva de driver med. Dersom barn og unge skal tilegne seg god informasjonskompetanse er det viktig at man er der og støtter hele veien. Da kan de ikke bevege seg inn på lukkede områder der man ikke har kontroll.

    Jeg må også si meg enig i det Bjørg skriver om at netvibe kan ha stor nytteverdi for mennesker i alle aldre og yrker. Det vil selvsagt variere litt i hvor stor grad det er nødvendig, men at alle som benytter seg av internett så å si daglig kan ha nytte av det er nok sikkert. Som Bjørg sier kan man holde seg oppdatert på så mye mer enn bare studier og jobb. Mulighetene er nærmest uendelige. Er du ikke enig?

    SvarSlett