Velkommen!

mandag 2. april 2012

Hole in the wall!



Informasjonkompetanse!


Kompetanse har vi tidligere definert som en evne til å bruke sine digitaleferdigheter på en hensiktmessig måte slik du oppnår kompetanse, og evt nye ferdigheter kreves til neste kompetansehevning. Leth og Thuren har i et studie beskrevet informasjon gjennom tre punkter. Fakta,forklaringer og hensikter. De snakker også om primær,sekundær, tertier kilder (Leth, Thuren 2000). Viktige redskaper å ha med seg i din søken på nett, samtidig som de gir eksempler på hvordan du bør dobbelt sjekke kildene. En verifisering som er viktig for videreforløp, men igjen en tidsrøver. De beskriver 4 holdepunkter i kildekritikken, ekthet, tid,  avhengighet, tendens. Dette er tatt ut av et studie gjort i 2000, nå 12 år etter er der stadig substans i punktene, mange andre har kommet med sine kilde verdi punkter og flere aspekter går igjen. Her skal jeg ikke remse opp, men konstatere at der er mange på banen, universiteter, forskere, hvordan skal jeg som menig finne den ”beste” og mest korrekte for min hverdag?? Min informasjonskompetanse beror på den tid jeg har brukt på å feile og lære gjennom mange påvirkninger, ikke minst dette studie hvor du guides i forskjellige retninger og forstår mangfoldet i den digitale hverdag.

IKTferdigheter omfatter det å ta i bruk programvare, søke, lokalisere, omforme
og kontrollere informasjon fra ulike digitale kilder, mens den kritiske og kreative evnen
også fordrer evnen til evaluering, kildekritikk, fortolkning og analyse av digitale sjangrer
og medieformer. UFD 2004:48
Helt fantastisk omfangsrik innhold, vi må ta små steg for å sikre oss disse verdier kommer inn i skolehverdagen. Ikke rart at enkelte lærer stadig føler et større digital press i fagene sine, og mer og mer føler faget forsvinner i instrumenteringen. En kjempe utfordring vi alle i skolen må ta på oss, sikre kollegers mulighet til å si nei til noe digitalt og skape en trygg digitalutvikling som kanskje går seinere en elevene ønsker.

Hole in the wall kommentar:

Sugata Mitra gjør det klart at spørsmålene til denne type læringsmiljø er det viktigste, utformningen av spørsmålet preger naturligvis brukeren, setter forventninger, guider. Som engangslæringsmiljø er det sikkert gøy, kanskje også lærerikt, men tenker straks at kontinuiteten er viktig for at eleven skal oppleve dette som en struktur, struktur som gir rom for kreativitet og muligheten for læring. Etter hver seanse håper jeg de går gjennom søkerutinen hos elevene,felles kildekritikk og skaper etterhvert basis for økt læringsmiljø/læring. Skapes rutinen vil der slvfølgelig være noen føringer overfor elevene, men de oppfattes ikke begrensende vil jeg tro. Skolen klarer å gi mye ”frihet”, men over tid er elevene trent opp i denne form og har formentlig skapt sin egen søkerutiner som er hensiktmessig i læringsmiljøet.! Jeg er fasinert av tanken om Hole in the wall prosjektet, ikke minst den intuitive tilgang barna har til skjermen. De gjør det som børn er flinke til, prøve, prøve og prøve. Stor tro på at de for det til, og ikke så opptatt om verdien contra tidsbruken. Vi brugte selv mange timer på at lære å klatre i træer, for overtid nå toppen i en gren der var en smule tynn, men jeg kjente at jeg var i live.:)

Bastrup
Kilde:
http://www.youtube.com/watch?v=IXxYgpQhsrU

Kommentert innlegg til Birgitte om informasjonskompetanse, viktig som hun beskriver med tidlig opplæring i innformasjonssøkning. link til innlegg: Birgitte -Apr 2, 2012 01:10 AM

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar