Velkommen!

fredag 13. april 2012

Kildekritikk!


Historiske facts er viktige 

Martin Luther King, var en mann som i sin tid kjempet for alle sine sorte medmennesker som ble  uretferdig behandlet. At han i den grad skal fornedres av White pride er jo trist nok, som forventet. Jeg tar stor avstand for alt de står for, så derfor er denne side et fantastisk eksempel som kan brukes på mange måter overfor elever i flere sammenhenge. Historiske facts kan sammenlignes , diskusjoner om fordomme , uvitenhet , respekt , grunnlæring i kildekritikk, eksempel på dårlig hjemmeside, layout. Det er på en måte å skjule sin reelle hensikt og lokke til folk , provosere de som egentlig søker historikk om Martin Luther King. Ubehagelig at dette er et dekke, først når du søker nettansvarlig ”Stormfront.org” at du forstår hvilket skalkeskjul dette er.
Hvis jeg skal bruke denne side i en læringssituasjon vil jeg prøve ikke å røpe for mye, la elevene i grupper vurdere det de ser. Ta utgangspunkt i deres opplevelser, stille spørsmål som skal gi mulighet for å fordype seg ytterligere i funnene deres. Eks. Søke andre kilder på Martin Luther King , finne opplysninger om white pride , etterhvert lede det inn mot en snakk om fordomme. Et forløp som ikke nødvendigvis har en bestemt sti å følge, men utspringe fra elevernes første inntrykk , følelse , instrumentelle opplevelse av nettstedet.
Følgende kontrollspørsmål kan bidra til prosessen: Forfatterens hensikt?? Neutral informasjon – nøyaktighet – egnethet.
Kildekritikk ??
funnet på flickr tatt av/dbarronoss


Kildekritikk handler meget om å skape en rutine, se til at elevene får instrumenter der letter deres søken i hverdagen. Vi kan ikke bremse deres nysgjerrighet, men se til at man går hånd i hånd gjennom lette og ” farlige” kilder, slik de virkelig forstår at de som individer trenger et filter for å opptimalisere den digitale hverdag.



Bastrup

http://www.flickr.com/photos/dbarronoss/with/2454432792/

Har kommentert Carinah sin blogg om kildekritikk: Følg linken her. Viktigheten av kildekritikk er udiskutabel , men viktig hvordan vi åpner elevens forståelse for viktigheten i dette.

1 kommentar:

  1. Hei Henrik
    For en tid tilbake lot jeg noen av mine mest oppvakte elever (9.tinnselever) se på siden du her nevner. De stusset ikke over informasjonen før de hadde lest ganske mye om det vi oppfatter som helt klare løgner om MLK.
    For dem virket mye av informasjonen virkelig men de viste ikke i ettertid hva som fikk begeret til å renne over slik at de opplevde siden som usann.

    Det var ikke før jeg startet å stille spørsmål om stormfront at elevene viet sidens webmaster noe oppmerksomhet.
    Selv var jeg ukritisk til hvilke nettsteder jeg benyttet som niendeklassing. Skremmende å se at skolen jeg var elev på ikke har utviklet noen form for kildekritikk blandt elevene 12 år etter min tid.
    Skremmende...

    SvarSlett