Velkommen!

torsdag 23. februar 2012

Barn og unges digitale arena!


Velger å slå sammen  oppgavene og ta utgangspunkt i vor faglitteratur. Der finnes mange vinkler på hvorfor de umiddelbart lykkes med det de driver med? Vil ikke komme med kritikk, men det kunne være interessant å høre lidt om dette iforhold til hvilke læringsmål/målkriterier som er i bunn. Dette er vel et avgjørende  valg for skapelsen av det digitale læringsmiljø?
Begge bærer pregg av et sterk elevmedvirkning. Lærens delaktig i pc kulturens oppbygging, kursing hvor de brukes som ressurs for neste generasjon – fri vandring kultur og akksept av individets forskjellighet i et læringsmiljø)optimering) læringstrategi å jobbe i nermeste utviklingssone.
Hawes school, Gardners intelligenser i bunn? – Pedagogisk praksis? – Perifer legitim deltakelse?Portefølje situasjon( den femte grunnleggende ferdighet. Karlsen. A.V. og Wølner, T.A. (2006) ).Jeg beskriver det som  en  levende portefølje, med et sosiokulturelle perspektiv på læring. Lave seier at i et sosiokulturelt perspektiv er det naturleg å anta at tenking også kan vera ein kollektiv prosess, noko som finn stad mellom menneske så vel som i dei (Lave, 1988).  Mange av de begreper som brukes her, kunne være en del av valgt praksis. På hawes bruker de ”digihund”, om elevens rolle som snuser opp nye muligheter men jeg håper også at ped. skal godkjenne nye programmer iforhold til skolen læreplanmål, eller skapes de unnerveis.? Liker veldig godt den kultur som de bygger ut mot foreldre , gir kurs til de gjennom video slik alle har muligheten til å delta i barnets læring.
Felles for de begge er at skolen samlet ønsker å skape noe nytt/kreativt/innovativ/faglig trygg. Vi hører mer om historien etter de sikkert har vært gjennom en periode med planlegging. En tidskrevende periode, uansett, men når felles ønske skapes( her er det sterke ledelser), som går foran og implementer dette som en normal daglidag, da er det mulig å lykkes. Jeg tolkor at disse historier forteller også om kompetanse forskjelle blandt lærerkrefter, men i bunn er der et genuint ønske om å lykkes, slik de over tid skaper en ”sundere?” læringsplatform for både elever og lærer.
Dette tar Hurlen og Stokke opp i PILOT-rapporten for mars 2002:
Gjennom ulike arrangement har elevane vorte nytta til å demonstrere
arbeidsmetodar, presentere prosjekta sine overfor kommuneleiing, næringsliv,
foreldre gjennom open dag og andre tilstellingar der skulen har stått i fokus.
(Hurlen og Stokke 2002:1)
Rapporten, s125
Tenker på rammene på begge skoler, elever virker til å ha frie hender når de arbeider med programmene. Denne frihet krever større kreativitet, lyst på å prøve og feile. Sikker på at det er gunstig i prosessen for elevens digitale ferdighet. Rammene Før og Etter prosjektet, jeg savner en lille forklaring på læreplanmål som er i aktivitet, og hvor mye tid brukes på kildekritikk i etterkant av prosjektet. Buckingham argumenter for at skolen må legge stor vekt på å utvikle barns kritiske og kreative evner med hensyn til nye medium, og ”digital medium kompetanse" - må bli et grunnleggende pedagogisk begrep.  (2007). Virker fornuftig på meg at vi ser til elevens frihet i søkemodus, oppbygging i oppgaven, og med en etterfølgende sterk fokus på kildebrukk/kritikk. Se til at denne syklus fortsetter, og etterhvert oppnåes en kompetanse.:)
Kunne sikkert bruke flere av de programmene de bruker men ble mest interessert i å  skape en digihund på skolen,  se var der kom frem. En oppgave i kroppsøving – de finder et programvare som kan brukes (eks. Testverktør – energiverktøy). De sette opp innhold iforhold til valgte programvare, setter opp et lite kurs i bruken av dette. Gjennomfører med klassen. Mitt pedagogiske mål ville da være en diskussion om kildekritikk, verdi i undervisningen, og ikke minnst be eleven se på hvilke målkriterier som er i bruk.

Henrik Bastrup


Kommentert Birgittes blogg. Beskriver en ny verden, se muligheten i forandringen, se ut over vanlig praksis og se muligheten for at elever har flere digitale ferdigheter som kan blive et sterkere læringsarena. Link til Birgittes Blogg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar