Velkommen!

torsdag 22. september 2011

Hvor begynner vi med den digitale utviklingen??

En ikke helt dekkende overskrift når vi skal snakke om den digitale skov. Flere bilder toner seg frem, men jeg håper i løpet av denne tekst, ¨kunne komme frem til et par mulige svar, nye spørsmål. Mest av alt kommet gjennom en skriveprosess, med nye refleksjoner

Den digitale jungle gjør det vanskelig å finne frem, mange muligheter for å lage /skape /finne /delta i digitale verktøyer og prosesser. Jeg vil ta utgangspunkt i min egen hverdag, hvor den faglige kompetanse er serdeles høy. Gjennomsnitsalder på over 50, dvs mange årsverk med få tidligere digitale utfordringer.
Skolen setter igang med den digitale verden, pilotskole hvor elevene fikk utlevert egen pc, nå 5 år seinere har alle 850 elever egen pc. Mye støj hos kollegerne, misnøye, mange neg. argumenter dukker opp, men etterhvert er der mange som har daglig kontakt med den dig. verden. Vi konstaterer at det sviver og går, men der ikke en naturlig tilgang til denne verden. Hvordan opplever elevene dette?, gjør det dem trygge ?, misbruger de lærens manglende kompetanse til å jukse i timene?. OSV.  I et forsøk på å fremme den femte digitale ferdighet, ser vi tydelig at det der før var et sterkt faglig kollegie, er nå mer et oppdelt kollegie. Grupper som kjemper for å følge med utviklingen i fronter, wiki, div faglige vertøyer, nettsteder med faglig innhold. Andre grupper , nermest fraksjoner av de eldste som kaster med neg. ord i håp om den digitale verden forsvinner. Ikke en ønskelig utvikling i en tidligere velsmurt faglig "enveiskjøring".
Nå har vi kolleger som har fulgt  utviklingen og som bidrar til elevens 5 ferdighet, kolleger som gjemmer seg bort og kjører på det kjente, en gruppe som prøver iherdigt, men mangler den digital evne, som jeg mener er individuell. Vil seinere i studiet bruke en profil analyse utviklet av et dansk manegment firma ; Garuda, hvor individet inndeles i farver!! 4 profil typer som har forskjellige karakterer , hvor enkelte av disse er fremtredende i forskjellige situasjoner. Mitt fokus her er på de individer som før , rent faglig var veldig kompetente, men nå tvinges ind i en digital struktur som ikke matcher deres strukturelle evner, disse utfordres først på å forstå, prøve og etablere en digital forståelse før de kommer til det faglige innhold. f.eks: kople på prosjektor, forstå trådløs tilkopling i klasserom( hvilket domene, brukernavn, passord ) - hvor skriver vi ut trådløst, hvordan retter jeg oppgaver digital og så videre.

Ofte kommer jeg til at skrive om dette, men min nåværende konklusjon er at vi må starte med å bli enige under hvilke premisser dette digitale verktøy,  skal implementeres i skolen. Enighet om at den digitale hverdag er et faktum, akksept av din hverdag gjennom 20 år må endres ,og  aldri glemme at fokus på en skole er elvens faglige/sosiale utvikling!! Et godt bilde på rette fokus er den Didaktisk relasjonsmodell. kilde: Terje Høiland , Tor Arne Wølner; Fra digital ferdighet til kompetanse, 2 opplag 2011 (s.28)

Et lille bidrag til min og kanskje andres tankevirksomhet i den digitale hverdag!
Denne tekst revideres sikkert løpende!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar